tirsdag den 15. september 2015

Praksisafprøvning - Smtte-model, Gitte og Jannie

SMTTE-MODEL:




Sammenhæng:

At børnene får en forståelse for naturen herunder vægtforskelle. At naturens materialer har forskellige alt afhængig af hvad vejer forskelligt, forskellen mellem tungt kontra let. Børnenes sanser og motoriske kompetencer udvikles gennem naturen herunder de mange indstyk den indeholder. Naturen er en kæmpe legeplads og det er kun fantasien der sætter grænser for den uanede muligheder den tilbyder i pædagogisk praksis. 

Mål:

At børnene får en forståelse af naturens materialer vejer forskelligt, at de lærer udtrykkene tung/let, (at sproget kommer i spil/de benævner begreberne) hvad det vil sige at noget er tungt - Hvad vil det sige at noget er let.
At de styrker kropslige og sansemæssige billeder af naturen. 
At de opnår tryghed og tillid i forhold til naturens omgivelser samt opnår et bredere kendskab til naturen og dennes miljø (styrke børnenes hukommelse) og danner gode relationer børnene imellem hinanden. 
At opnå kreativ udfoldelse på eget initiativ.

Tiltag:

Tage kontakt til institiutionen Blomsterhaven omkring aktiviteten samt fastsætte datoer. 
Have produceret en vægt til at veje de forskellige materialer ved Haderslev dam.
Uddeliger arbejdsopgaver i forhold til aktiviteten - hvem gør hvad
Bage kage og boller

Tegn:

At børnene på egen hånd og eget initiativ udforsker naturen på egen hånd, gerne i grupper, så de kan udveksle erfaring med hinanden, indgå i dialog med hinanden omkring de fundne materialer.
At de er aktive samt er i "Flow" (fordyber sig i aktiviteten og glemmer alt om tid og sted). 
At   de får forståelse for udtrykkene - tung/let herunder vægtforskelle.
At børnene viser interesse, er undrende og spørgende og opnår en god kommunikation imellem hinanden.
At de formår at arbejde under faste rammer og struktur (vores rammesætning). 
Tage fotos samt videofilme forløbet i henhold til at studere gruppens tegn på læring, udvikling og trivsel.

Evaluering:

Vi evaluerer undervejs i forhold til de tegn børnene udviser.
Observerer "her og nu oplevelser/a-ha oplevelser".

Slutevaluering, hvor børnene inddrages i processen - hvordan de har oplevet forløbet herunder godt og skidt, så de oplever, at blive medinddraget samt føle ejerskab. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar