Smitte-model: insekthotel
Sammenhæng (På hvilken baggrund og ud fra hvilke forudsætninger iværksættes tiltaget):Hvorfor vil vi vise børnene naturen - kendskab til naturen, ville naturen, afhængige af at behandle dyrerne ordentligt, kendskab til ederkoppen (børnene var mest optaget af den - de synes den var sjov). Hvorfor skal de vide ting om naturen:
- Give børnene en naturoplevelse ud af huset
- Give børnene mulighed for at komme helt tæt på krible krable dyrerne (snegle, myrer, edderkopper, insekter m.m.)
- Studere insekterne på tæt hold (edderkop, den er sjov at iagttage med dens 8 ben og øjne) for at de skal udvikle en viden om naturens cyklus (vi er alle sammen afhængige af hinanden, har en funktion) de skal ud i naturen og have respekt for dyrerne
stimulere alle deres sanser
- Vi ved hvilke remedjer vi kan bruge, hvordan bor den så den overlever, kan vi se dens 8 øjne og ben, man kan bruge lup til at studere den på tæt hold
- Videre formidle (store etik/lille etik) Natursyn (antropolitiske) UDDYBE
Mål (hvad vil vi gerne opnå med tiltaget):
- At udvikle inkluderende praksisfællesskaber gennem leg og fordybelse
- At børnene kommer i flow (fordyber sig og glemmer alt om tid og sted for et øjeblik)
- At øge den naturlige dannelse og interessen for naturen og insekter
Inklusion - Hvordan bidrager tiltaget
- Relationer og samspil på kryds og tværs
- At der opstår en mulighed for at børnene kan finde et fællesskab omkring de mere rammesættende aktivitetsmuligheder
Tiltag - hvilke konkrete handlinger vi gør med børnene skal kendetegne tiltaget):
Fase 1:
- Vi tager på Haderslev dam/urtehave, hvor børnene får udleveret spande, med det formål at finde forskellige insekter. Tage dem med hjem - de skal bo i hjemmelavede insekthoteller.
- Studere insekterne på tæt hold
- Personalet lægger video/billeder op på Infoba (Intranettet) så forældrene kan se det
Fase 2:
- Hvad er det for nogle insekter, der bor i vores hotel.
- Børnene og en voksen passer insekthotellet
- Børnene har ansvaret og passer selvstændigt med pasningen
- Sprogligt arbejdes der ud fra Sveins definition på naturfaglige dannelse, med udgangspunkt i børnenes nysgerrighed og undren
- Vi undersøger hvilke insekter der er i hotellet (ved at kigge i bøger), indfanger dem og nærstudere dem igennem en lup
- Personalet lægger video/billeder op på Infoba (Intranettet) så forældrene kan se det
- Dyrerne sættes ud i deres naturlige omgivelser (etik)
Tegn - Hvad børnene oplever, hvordan kan vi se, høre og fornemme, at vi er på vej mod målet:
- Relaterer til hvis børnene ser edderkoppen,
- Interessen/oplevelsen (en dreng siger på vej hjem i bussen at han fangede 1 snegl, en anden fortæller at han fangede en edderkop) = relationsdannelse/oplevelsen sammen >< det fælles tredje/flow
- Sproget kommer i spil, børnene taler på eget initiativ
- Børnene ønsker at være på dammen, flow
- Børnene viser interesse for dyrene, planterne og træerne i Damparken og arbejder ud fra en undersøgende tilgang
- Dagene efter at de viser interesse/undersøger stedet på legepladsen, hvor dyrene sættes ud.
- Fordybelse - sproget kommer på spil, egne erfaringer/andres erfaringer - skaber rum for ny viden kobles på "edderkoppespil", understøtter dem i det de siger/fange deres initiativer/interesser (bibeholde interessen/flow)
Evaluering - hvordan vil vi evaluere, har vi nået målene, og hvad gør vi fremover:
- Flere tegn på læring efterfølgende
- Hvad kunne vi gøre anderledes
- Børnene indviteres med fokus på børneperspektivet
- Stjernestunder
- Snak om de 5 spørgsmål (børnene får lov at snakke om)
- Evaluering, børnene inddrages og bliver spurgt om følgende spørgsmål:
- Relaterer til hvis børnene ser edderkoppen,
- Interessen/oplevelsen (en dreng siger på vej hjem i bussen at han fangede 1 snegl, en anden fortæller at han fangede en edderkop) = relationsdannelse/oplevelsen sammen >< det fælles tredje/flow
- Sproget kommer i spil, børnene taler på eget initiativ
- Børnene ønsker at være på dammen, flow
- Børnene viser interesse for dyrene, planterne og træerne i Damparken og arbejder ud fra en undersøgende tilgang
- Dagene efter at de viser interesse/undersøger stedet på legepladsen, hvor dyrene sættes ud.
- Fordybelse - sproget kommer på spil, egne erfaringer/andres erfaringer - skaber rum for ny viden kobles på "edderkoppespil", understøtter dem i det de siger/fange deres initiativer/interesser (bibeholde interessen/flow)
Evaluering - hvordan vil vi evaluere, har vi nået målene, og hvad gør vi fremover:
- Flere tegn på læring efterfølgende
- Hvad kunne vi gøre anderledes
- Børnene indviteres med fokus på børneperspektivet
- Stjernestunder
- Snak om de 5 spørgsmål (børnene får lov at snakke om)
- Evaluering, børnene inddrages og bliver spurgt om følgende spørgsmål:
- Hvilke dyr var de sjoveste at finde?
- Hvor kan man finde dyrerne?
- Hvordan var det at røre ved dyrerne?
- Hvordan lever edderkoppen?
Efterfølgende er der tid til at fortælle historie og stille spørgsmål. Der afsluttes med at synge 2 sange (Mariehønen evigglad, Lille Peter edderkop - (pædagogisk massage), og lave et rim (om snegl)
Personalet lægger video/billeder op på Infoba (Intranettet) så forældrene kan se det.
Fremadrette vil vi i forbindelse med sådan en aktivitet afstemme forventningerne internt i personalegruppen med det formål at vi er enige om at vores tilgang til de forskellige dyr skal være positive og med et respektfuldt sprog. Huske på at vi er rollemodeller og børnene afkoder vores sprog og handlinger.
Fremadrette vil vi i forbindelse med sådan en aktivitet afstemme forventningerne internt i personalegruppen med det formål at vi er enige om at vores tilgang til de forskellige dyr skal være positive og med et respektfuldt sprog. Huske på at vi er rollemodeller og børnene afkoder vores sprog og handlinger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar