tirsdag den 22. september 2015

Dyreholdsopgave første del

Anskaffelse af fiskene d.30/8´15

Diskokugler som hyggebelysning

Min datters hånd

Fisken bevæger munden


Fiskene svømmer stille og tilfreds rundt
Tilføj billedtekst

Mine 2 katte kigger forsigtigt og nysgerrig hvad det er

Naturfaglige overvejelser:

Fiskene lever og ånder i vand, det anbefales at hvis man har en bovle med 12 ltr. vand skal man max have 1-2 fisk. Den foretrukne temperatur er 20-24 grader. Fisk er nemme at holde, det kræver 1-2 timers pasning 1-2 gange pr. månede. (Litteratur: www.soehesten.dk)

Fiskene får føde ca. hver 3. dag, de lever af små bitte fiskepiller, som er med til at gøre vandet beskidt. De kan klare op til 14 dage uden mad i ferier, og man skal være opmærksom på at for meget mad kan ende i døde fisk. (Guldfisk, Peter Stadelmann, s. 43)



Guldfisken er en fredelig fisk, der ikke generer eller jagter andre fisk, den vil gerne have selvskab af andre fisk (dog er der nogle fiskearter der ikke er gode sammen, men det kan man rådføre sig om i butikken). De er aktive om dagen og slapper af om natten. De bliver op til 5-6 cm og max 9 cm. Hunnen er let at skelne da den får op til 4 cm lange læggerør, mens den meget farveprægtige han får noget udslet omkring munden i legeperioden. (jeg kender dog ikke kønnene på de 2 fisk jeg har lånt, for det ved ejeren ikke). (Guldfisk, Peter Stadelmann, s. 14)

Rengøring er forskelligt hvornår man gør det, jeg har gjort rent ca. hver uge, fordi jeg synes det hurtigt kommer til at blive beskidt. Man kan indvistere i et ilt filter som koster 100-130 kr (alt efter hvad man vælger). Se billede.

 Et ilt filter/luftpumpe trykker luftperler ud gennem en udstrømmersten og man opnår cirkulation i akvariet. Det er med til at rense vandet og med til at fiskene bedre kan ånde. Dette akvarie jeg har lånt, har dog ikke et iltfilter. (Kilde: Manden i Tantes Have)


Fiskene fanges med denne lille si

Rengøring af akvarie

Jeg holder dem i hænderne inden de kommer videre (det var MEGA grænseoverskridende)
Så svømmer de atter rundt i et rent basin


Tegning af akvariet og fiskene


Kredsløbet:

Processen begynder med at fiskene får fodder og derefter udskiller affaldsstoffet (ammoniak, der er giftigt for dyr og planter, ved at lede "affaldsvandet" gennem et biofilter med nedbrydende bakterier omdannes ammoniakken til nitrit og nitrat (plantenæringsstoffer) som planterne kan udnytte.  (Guldfisk, Peter Stadelmann, s. 148-149)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar