mandag den 14. september 2015

Dyreholdsopgave


Dyreholdsopgave: 

ALT forsvandt fra min blog d.21/9 billeder, og naturfaglige overvejelser som jeg havde skrevet ned fra d.30/8 til d.21/9 hvor jeg lige har skrevet en hel smørre omkring kredsløbet. PISSE ØV.

Den ene fisk dør d.18/9, jeg får fortalt at den var købt sammen med 2 andre fisk som er døde, fisken var gammel. Min rolle har været at fodre den, jeg har formentlig desværre givet den for meget mad, hvilket kan være årsag til at den er død. Den levede i et vand uden filter, hvilket ikke er godt for fisken. Da den ikke får nok ilttilførsel uden iltfilteret.

Billede af fisken der er død og vandet, der var meget snavset og lugtede grimt.




NATURSYN:

Handler om vores holdninger til naturen, og hvordan man vælger at behandle og bruge naturen udfra vores habitus. Hvilke holdninger og opdragelse man er vokset op med, og hvilken etik og moral man har til naturen. (Edlev, 2008, s.269)
Jeg valgte at holde fisk, fordi den er rolig og svømmer tilfreds rundt. Den har ikke det store aktivitetsniveau, da den svømmer, spiser og hviler (kort sagt).
Der er tre  forskellige natursyn: det antropocentriske natursyn det zoocentriske natursyn og det økocentriske natursyn. Mit dyrehold hører til i det zoocentriske natursyn, da der er sikret dyrevelfærd og fiskene har fået mulighed for livsudfoldelse (med det der kunne tilbydes i det lille akvare). Fiskene er blevet behandlet med respekt, blevet passet som de skulle. Der er blevet draget omsorg for fiskene og kunne ALDRIG drømme om at spise fiskene. (Edlev, 2008, s.276-277)

PÆDAGOGISKE OVERVEJELSER:

- Brugergruppe kan være både børn og voksne, dog vil jeg sige at hvis det er børn fra 0-5 år skal fiskene være under opsyn med børnene, så de ikke ubevidst kommer til at gøre skade på dem. Fiskene skaber ro og velvære og er flotte at iagttage, så brug af fisk på institutioner med psykisk syge borgere kunne være til stor gavn.
- Pædagogisk forløb, min datter på knap 3 år var med til at hente fiskene, indstallere dem på plads. Har været med til at fodre dem, stikke hånden ned i vandet, haft fisken i hånden da akvariet skulle renses. Alt sammen med reskekt for fiskene.
    I henhold til "Lov om social service" skal børnene have en mulighed for at udforske deres                 omgivelser og have forståelse for samspillet med naturen. Der skal udarbejdes pædagogiske             læreplaner, som sikrer kendskab til naturen og dens fænomener. (læreplanstema 5). Den pædagogiske læreplan             sikrer børns læring og udvikling ud fra 6 læreplanstemaer: 
                                                 
                           1) barnets alsidige personlige udvikling                                                                                                    2) sociale kompetencer
                            3) sprog
                            4) krop og bevægelse
                            5) naturen og naturfænomene
                             6) kulturelle udtryksformer og værdier     

- Pædagogens rolle,  er at gøre børn mere miljøbevidste i arbejdet med miljøet og give dem et bredere kendskab til naturens og dyrenes opvækst (herunder fiskene), samt lære dem at håndtere natur og miljø på respektfuld vis. At give børnene et ansvar for pasning af dyrene. Det er vigtigt at JEG er nysgerrig , aktiv handlendene og inspirerer børnene, samt lærer dem nye færdigheder og er imødekommende overfor børnenes spørgsmål. Det er mit ansvar at anskaffe dyret, passe det, fodre det, rengøre akvariet og bortskaffelse af den døde fisk.

REFLEKTIONER AF EGET UDBYTTE AF DYREHOLDET:

Ny viden: Jeg har fået en viden om fisken, hvordan den lever og fungerer, svømmer rundt (sammen med den anden fisk), hvordan den spiser. Hvilke forhold den trives bedst i (med/uden iltfilter). Hvordan kredsløbet fungerer:
 Igennem bogen "Guldfisk af Peter Stadelmann" og et personale i Tantes have fået et bred viden om guldfiskene. Fået koblet teori/begreber på igennem "Natur og miljø i pædagogisk arbejde af Lasse Thomas Edel".
Jeg har lært hvilke konsekvenser det kan have når en fisk dør, hvilke årsager der kan være til det. 

- Etiske spørgsmål, dyreholdet giver anledning til at arbejde pædagogisk med, hvordan man etisk forsvarligt passer en fisk - tager ansvar for dels pleje. Hvad der er rigtigt og forkert. Hvilken viden har man opnået, og hvilket syn har man på dyret. Er fisken ulækker eller hvad tænker børn eller hvad tænker man selv. Det handler om at give børnene en ansvarsfølelse, at skulle varetage fiskens behov (sørge for at det får mad, at buret bliver renset, at der er tilstrækkeligt vand de kan færdes i, og derved opnår en dyre etik.

- Gode oplevelser, jeg har rykket nogle personlige grænser ved kortvarrigt at røre og have fisken i min hånd. Jeg har det ikke godt med at røre ved jord, dyr (snegle, krapper m.m.), sand osv. Det er derfor grænseoverskridende at have gjort det. En anden ting, synes jeg at det er behageligt at "have" fisk, de er rolige, smukke og svømmer generelt bare afslappet rundt, hvilket har en positiv indflydelse på mig. Jeg har personligt overvejet at anskaffe mig et lille akvare (med ilt og levende planter m.m.) men nu må vi se. 

Videopræsentation:



                                                    

3 kommentarer:

  1. Hejsa Jannie

    Fint du er kommet i gang med dit dyrehold - er spændt på at følge med :-)
    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Jannie, jeg kan ikke afspille din video?

    SvarSlet
  3. Hej Jannie

    Jeg kan heller ikke afspille din video, så her kommer en kommentar på det du har skrevet i stedet ;-)
    Fin tegning af kredsløbet i akvariet - hvad sker der med affaldsstofferne (fiskenes afføring) hvis du skal have en naturlig balance i dit akvarie? Du skriver at du har 'fået et bred viden om guldfiskene' - jeg kan ikke lige finde hvor du beskriver hvilken viden, men måske er det på videoen ;-) Hvis du tænker at inddrage dyreholdet til prøven, vil det være relevant at du uddyber dit pædagogiske forløb "at gøre børn mere miljøbevidste i arbejdet med miljøet og give dem et bredere kendskab til naturens og dyrenes opvækst" - hvad vil du gøre, hvordan vil gøre dette og hvorfor? Fint med kobling til Edlev under natursyn.

    Venlige hilsner
    Ida

    SvarSlet